مزایای کاربرگ اختلالات خواندن برای درمان مشکلات کودک

مزایای کاربرگ اختلالات خواندن برای درمان مشکلات کودک

کاربرگ اختلالات خواندن یکی از بهترین ابزار جهت درمان اختلال خواندن می‌باشد.

اختلال در خواندن عوامل متعددی دارد، که استفاده از کاربرگ باعث از بین بردن آنها و درمان اختلال می‌شود.

البته باید به نحو صحیح از کاربرگ استفاده شود.

به این شکل که تصاویر کلماتی که کودک در خواندن آنها اختلال دارد انتخاب‌شده و در مورد آنها سؤالاتی از کودک پرسیده می‌شود.

کاربرگ اختلالات خواندن یکی از ابزاری است که جهت درمان اختلالات یادگیری از آن استفاده می‌شود.

اختلالات یادگیری به مشکلاتی اطلاق می‌شود که افراد مبتلا به آن قادر به یادگیری مطالب در سطح افراد هم سن خود نیستند.

این مشکل بیشتر در کودکانی ظاهر می‌شود که به‌تازگی تحصیل را شروع کرده‌اند.

در این نوع اختلالات، کودکان به‌هیچ‌وجه عقب‌مانده، کندذهن و یا … نیستند. اما همانند دیگر هم کلاسیانشان هم قادر به یادگیری نیستند.

این مساله مشکلات فراوانی را برای خود کودکان و همچنین والدینشان به وجود می‌آورد.

کودکان دچار افسردگی و سرخوردگی می‌شوند و والدین نیز از این که فرزندشان نمی‌تواند مانند دیگر کودکان پیشرفت کند، ناراحت می‌شوند.

متأسفانه عدم‌تشخیص این اختلال منجر شده تا این کودکان را محکوم‌به عقب‌ماندگی ذهنی و … کنند.

این در حالی است که هوش و استعداد این کودکان بعضاً بیشتر از دیگر کودکان است.

در این مختصر قصد داریم برای درمان این اختلال، استفاده از کاربرگ اختلالات خواندن را معرفی کنیم.

کاربرگ اختلالات خواندن یکی از موفق‌ترین راهکارها جهت درمان می‌باشد.

انواع اختلالات یادگیری:

اختلالات یادگیری انواع مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

1) دیسگرافیا: در این نوع اختلال افراد به‌راحتی قادر به نوشتن منظور خود در قالب یادداشت، نامه و … نیستند.

2) دیسکلکولیا: اشاره به اختلالی دارد که فرد درزمینهٔ حل مسائل ریاضی با آن مواجه می‌شود. افراد مبتلا به آن به‌سختی می‌توانند مسائل ریاضی را حل کنند.

3) دیسلکسیا: نوعی اختلال است که در آن، فرد در خواندن دچار مشکل می‌شود. از این اختلال به اختلال در خواندن یاد می‌شود.

انواع اختلالات یادگیری

حال باید عرض کنیم که موضوع بحث ما در این نوشتار نوع سوم اختلال، یعنی دیسلکسیا یا همان اختلال در خواندن است، و بیشتر بر درمان آن از راه استفاده از کاربرگ اختلالات خواندن تکیه خواهیم کرد.

زیرا استفاده از کاربرگ اختلالات خواندن یکی از موفقیت‌آمیزترین راه‌کارها جهت درمان این نوع اختلالات می‌باشد.

اختلال خواندن مشکل غیرقابل حل نیست

بسیاری از والدین هنگامی‌که متوجه می‌شوند فرزندشان به این اختلالات مبتلا است مأیوس می‌شوند و تصور می‌کنند هرگز به آرزوهایی که برای فرزندشان در زمینه تحصیلی داشته‌اند نخواهند رسید.

این سطح از نگرانی برای حالتی است که آنها موفق به تشخیص این اختلالات شوند و اگر نتوانند اینها را تشخیص دهند، نگرانی آنها دوچندان می‌شود، زیرا به غلط فکر می‌کنند فرزندشان عقب‌مانده است.

اما باید عرض کنیم این نوع نگرش کاملاً اشتباه است. اولاً باید بدانید برخی از دانشمندان و فیلسوفان بزرگ همچون انیشتین و ادیسون به اختلال خواندن مبتلا بودند.

اما این مشکل به‌هیچ‌وجه مانع پیشرفت آنان نشد. ثانیاً با پیشرفت خوبی که علم روانشناسی در این زمینه داشته است، به‌راحتی می‌توان آن را درمان کرد.

چرایی اختلال خواندن

لازم به ذکر است که اختلالات خواندن عوامل گوناگونی دارد، که خوشبختانه علم روانشناسی توانسته این عوامل و علائم ناشی از آن را کشف کند و راه‌های درمانی هم برای آن تعریف کند.

ازآنجایی‌که پدر و مادر و معلمان بیشترین ارتباط را با کودک دارند، اولین کسانی هستند که می‌توانند علائم این اختلالات را در کودک تشخیص دهند و راه‌های درمانی را در او به‌کار گیرند.

این راهکارهای درمانی به‌هیچ‌وجه پیچیده نبوده و والدین به‌راحتی می‌توانند در منزل از آنها استفاده کرده و خیلی سریع نتایج آن را ببینند.

همان‌طور که عرض شد اختلالات خواندن عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد و هرکدام از این عوامل در قالب علائم گوناگونی خود را بروز می‌دهند، که راهکار درمانی متناسب با هرکدام متفاوت است.

بنابراین در اینجا ابتدا عوامل و علائم مختلف این نوع اختلالات اشاره‌کنیم و سپس استفاده از کاربرگ مشکلات خواندن را به‌عنوان راهکار درمانی به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

عوامل اختلالات خواندن:

1) ضعف در مهارت‌های شنیداری و گفتاری:

یکی از عوامل اختلال در گفتار ضعف داشتن در دو مهارت مذکور است.

کودکانی که قادر به تمایز دقیق کلمات هم آهنگ، هم‌خانواده و به‌طور کلی قادر به تشخیص کلمات مشابه نیستند، در مهارت‌های شنیداری ضعیف می‌باشند.

این امر موجب می‌شود آنها هنگام صحبت کردن نتوانند آن کلمات را به خوبی ادا کنند یا در تلفظ آنها دچار اشتباه می‌شوند و این مشکل باعث می‌شود هنگام مطالعه در خواندن اختلال پیدا کنند.

عوامل اختلالات خواندن

2) مشکلات عاطفی و احساسی:

احساسات و عواطف مثبت باعث می‌شود فرد در انجام یک کار شوق مضاعف داشته باشد و در مقابل احساسات منفی منجر می‌شوند حوصله لازم جهت انجام کار را نداشته باشد.

همه ما تجربه این مطلب را داشته‌ایم، هنگامی‌که خبر ناگوار می‌شنویم احساسات و عواطف ما تهییج شده و تا چند ساعت نمی‌توانیم به‌کاری که مشغول انجام آن بودیم بپردازیم.

وجود احساسات و عواطف منفی در کودکان عواقب بدتری دارد و گاهی اوقات سبب می‌شود آنها در یادگیری اختلال پیدا کنند.

اما اگر هنگام یادگیری و مطالعه احساس مثبتی داشته باشند، از یادگیری لذت می‌برند و این لذت بردن از کار، شوق آنها را برای یادگیری دوچندان می‌کند

3) نبود تمرکز

هنگام مطالعه تمرکز نقش بسیار حیاتی در درک مطلب دارد. اگر فردی تمرکز لازم را نداشته باشد، طبیعتاً محتوای خوانده‌شده را متوجه نمی‌شود و برای بار دوم و سوم به مطالعه آن می‌پردازد.

اما این باعث خستگی زودهنگام می‌شود. نبود تمرکز در کودکان باعث می‌شود آن در خواندن و به‌طور کلی در یادگیری دچار مشکل شوند.

4) تغییرات فیزیکی و محیطی:

برای موفقیت در هر کاری باید محیط مناسبی تدارک دیده شود. کارهایی که نیاز به‌دقت بالایی دارند را نمی‌توان مکان‌های شلوغ انجام داد.

زیرا موجب حواس‌پرتی می‌شوند. یادگیری به‌خصوص در کودکان نیاز به‌دقت بالایی دارد، کوچک‌ترین مطالب غیر مرتبط باعث حواس‌پرتی آنان می‌شود.

علائم اختلال خواندن:

بنابراین محیطی که قرار است کودکان در آن به مطالعه بپردازند باید فاقد مسائل جذاب باشد.

شاید بعضی‌ها گمان کنند چسباندن پوسترها و عکس‌هایی از سیارات و اعضای بدن، باعث می‌شود محیط علمی شود اما باید بیان کنیم آسیب این کار بیشتر از منفعت آن است.

زیرا وجود آنها تمرکز کودکان را به هم می‌زند و حواسشان را پرت می‌کند.

علائم اختلال خواندن:

عواملی که بالا عرض شد باعث اختلال در خواندن و یادگیری می‌شوند.

این اختلالات خود را در قالب علائمی بروز می‌دهند که با توجه به آن‌ها می‌توان جهت از بین بردن موانع و درمان اختلال اقدام کرد.

در ادامه به‌صورت فهرست‌وار به برخی از این علائم اشاره می‌کنیم:

1) ناتوانی در تشخیص کلمات هم‌وزن و هم آهنگ.

2) ناتوانی در خواندن شعر و تلفظ کلمات مخصوصاً ناتوانی در تلفظ حرف اول کلمات.

3) گم کردن کلمه و سطری که مشغول مطالعه‌ی آن بوده‌اند.

درمان اختلال در خواندن با کاربرگ اختلال یادگیری

برای درمان اختلال خواندن باید عواملی که موجب اختلال می‌شوند را از بین برد. از بین بردن برخی از این عوامل به‌سادگی امکان‌پذیر است.

برای مثال شما به‌راحتی می‌توانید محیط مناسبی برای مطالعه‌ی فرزندانتان فراهم کنید.

اما مهم‌ترین عللی که باعث اختلال می‌شوند سه علت نخست هستند، که بالاتر بیان کردیم که یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن آنها و درمان این نوع اختلالات، استفاده از کاربرگ اختلالات خواندن است.

درمان اختلال در خواندن با کاربرگ اختلال یادگیری

فلسفه کاربرگ اختلال خواندن

همان‌گونه که بیان شد کاربرگ یکی از راهکارها جهت از بین بردن موانع اختلال می‌باشد.

طراحی کاربرگ ها به گونه‌ای است که استفاده صحیح از آن اولاً باعث به‌کارگیری و تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری می‌شود و ثانیاً وجود تصاویر زیبا و جذاب در کاربرگ اختلالات خواندن حس مثبتی به کودک می‌دهد و اشتیاق او را برای یادگیری و خواندن افزایش می‌دهد.

اما باید توجه داشت که تأثیر کاربرگ در گرو استفاده صحیح از آن است. ازاین‌رو در ادامه نحوه استفاده صحیح از آن را عرض می‌کنیم.

نحوه صحیح کار کردن با کاربرگ اختلالات خواندن:

برای کار با کاربرگ اختلالات خواندن باید مراحل زیر به دقت انجام گیرد. البته وسواس بیش‌ازاندازه به کار آسیب می‌زند.

کاربرگ اختلالات خواندن چیزی نیست که بخواهید از مغازه تهیه کنید. شما باید بر اساس نیازهای فرزند خود کاربرگ اختلالات خواندن درست کنید.

ابتدا باید حروف و کلماتی را که کودک در خواندن آنها مشکل دارد پیدا کرد. پدر و مادر و معلمان کودک مطمئناً می‌دانند کودک در تلفظ کدام حروف و کلمات مشکل دارد.

در مرحله دوم باید عکس‌های متناسب به آن کلمات پیدا شود و اگر کودک در تلفظ حروف مشکل دارد باید ابتدا کلماتی پیدا و انتخاب شود، که این حروف در آنها به‌کار رفته است.

سپس عکسی از این کلمات تهیه شود.

لازم به ذکر است که باید از کلمات آسان شروع کرد.

مثلاً اگر کودک در تلفظ حرف «ت» مشکل دارد نباید کلمه‌ای انتخاب کنید که دو یا سه بار این حرف در آن تکرار شده، بلکه بهتر از کلمه‌ای مانند شتر استفاده کنید.

نحوه صحیح کار کردن با کاربرگ اختلالات خواندن:

در مرحله سوم پس‌ازآنکه چند تصویر را در یک صفحه جمع‌آوری کردید و کاربرگ اختلالات خواندن را درست کردید، باید از فرزندتان سوالاتی در مورد تصاویر موجود در کاربرگ اختلالات خواندن بپرسید و او باید به این سؤالات پاسخ دهد.

مثلاً به یک تصویر اشاره‌کرده و می‌پرسید این چیست؟

یا به فرزندتان می‌گویید تصاویر را از ابتدا نام ببرد و در کلماتی که حرف «ت» (که فرزندتان در تلفظش مشکل داشت) وجود دارد، حرف «ت» را با صدای بلند تلفظ کند.

شما می‌توانید این مراحل را با کارهای ابتکاری خود ترکیب کنید تا زودتر به نتیجه برسید.

مثلاً جایزه‌ای تعیین کنید و به فرزندتان بگویید، اگر تا آخر هفته تمرینات را انجام دهد، آن را برایش می‌خرید یا وعده پارک و شهربازی به او بدهید.

دیدگاه کاربران (0)