برخی از علائم مشکلات یادگیری چیست؟

برخی از علائم مشکلات یادگیری چیست؟

بسیاری از کودکان در برخی موارد در خواندن، نوشتن یا انجام سایر وظایف مرتبط با یادگیری مشکل دارند. این بدان معنا نیست که آنها دارای علائم مشکلات یادگیری هستند.

کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری اغلب علائم مرتبط زیادی دارد، که با گذشت زمان از بین نمی‌رود یا بهبود نمی‌یابد. علائم مشکلات یادگیری از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

عدم موفقیت و درک نادرست از علائم مشکل یادگیری، همچنان موانع سرسختی برای والدین و فرزندان هستند، که باید بر آن غلبه کنند.

اگر مشکل یادگیری برطرف نشود، میلیون‌ها نفر در معرض خطر عقب ماندن، عزت‌نفس پایین، تسلیم شدن در برابر انتظارات دیگران و کاهش توانایی برای رسیدن به رویاهای خود هستند.

نشانه‌های رایجی که نشان می‌دهد ممکن است یک فرد دچار علائم مشکلات یادگیری باشد، عبارتند از:

  • مشکلات خواندن و یا نوشتن
  • مشکلات ریاضی
  • حافظه ضعیف
  • توجه نکردن
  • مشکل داشتن در دنبال کردن دستورالعمل‌ها
  • مشکل در گفتن زمان
  • عدم هماهنگی اعضای بدن

یک کودک دارای ناتوانی یادگیری ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را نیز داشته باشد:

  • عمل کردن بدون فکر کردن به نتایج احتمالی
  • بازیگوشی در مدرسه یا موقعیت‌های اجتماعی
  • مشکل در تمرکز، به‌راحتی حواسش پرت می‌شود
  • مشکل در بیان صحیح کلمه با صدای بلند یا بیان افکار
  • مشکلات در عملکرد مدرسه از هفته‌به‌هفته یا روزبه‌روز
  • مانند یک کودک کوچک‌تر صحبت می‌کند؛ استفاده از عبارات کوتاه و ساده
  • کلمات را در جملات رها می‌کند
  • مشکل گوش دادن دارد
  • مشکلات مربوط به تغییرات در برنامه یا موقعیت‌ها
  • مشکلات در درک کلمات یا مفاهیم

توجه: بررسی علائم مشکلات یادگیری به‌تنهایی برای تعیین اینکه فرد دارای ناتوانی یادگیری است کافی نیست. فقط یک متخصص یا کارشناس کودک، می‌تواند ناتوانی یادگیری را تشخیص دهد.

در ادامه ما موارد بیشتری را با توجه به جزییات هرگونه از اختلالات یادگیری برای شما بیان خواهیم کرد.

هر ناتوانی یادگیری علائم خاص خود را دارد. ممکن است یک فرد دارای یک معلولیت خاص، همه علائم آن ناتوانی را نشان ندهد.

کودکانی که به آنها زبان دوم آموزش داده می‌شود، ممکن است علائم مشکلات یادگیری یا ناتوانی در یادگیری نشان دهند.

در ارزیابی ناتوانی‌های یادگیری باید زبان‌آموز بودن دانش‌آموز را در نظر گرفت.

علاوه بر این، برای کودکان فارسی‌زبان، ارزیابی باید نسبت به تفاوت‌هایی که ممکن است به دلیل گویش باشد، حساس هست.

علائم مشکلات یادگیری

توجه: در حالی که کودکان دارای ناتوانی‌های یادگیری در برخی زمینه‌های یادگیری مشکل دارند، در سایر زمینه‌های موردعلاقه خود نیز توانایی، مهارت و استعداد قابل‌توجهی دارند. خیلی اوقات، ما روی این اختلال تمرکز می‌کنیم و استعدادها یا مهارت‌های کودک را نادیده می‌گیریم. مهم است که والدین و مربیان این پتانسیل‌های پنهان را بشناسند و کودک را تشویق کنند تا آنها را دنبال کند.

مهم‌ترین علائم مشکلات یادگیری در دانش آموزان و کودکان

در اینجا چند ناتوانی رایج و علائم مشکلات یادگیری مرتبط با آنها آورده شده است:

نارساخوانی (dyslexia)

افراد مبتلا به نارساخوانی معمولاً در اتصال حروف و صداها، املا و تشخیص کلمات مشکل دارند.

افراد مبتلا به نارساخوانی اغلب علائم دیگری از این بیماری را نشان می‌دهند. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اختلالات یادگیری خواندن معمولاً بر اساس مشکل در درک کلمه گفتاری به‌عنوان ترکیبی از صداهای ناهماهنگ است.

این موضوع می‌تواند در درک اینکه چگونه یک حرف یا کلمه، یک صدا را نشان می‌دهد و چگونه گروه‌هایی از حروف، یک کلمه را تشکیل می‌دهند، برای کودک سخت باشد.

علائم مشکلات یادگیری مربوط به حافظه فعال (توانایی نگهداری و پردازش اطلاعات در لحظه)، نیز می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

مهم‌ترین علائم مشکلات یادگیری در دانش آموزان و کودکان

حتی هنگام تسلط بر مهارت‌های خواندن، کودکان ممکن است در کسب مهارت‌های زیر دچار مشکل شوند:

  • خواندن با سرعت معمولی
  • بفهمید که چه می‌خوانند.
  • آنچه را که خوانده‌اند به‌دقت به خاطر بسپارید.
  • بر اساس خواندن آنها استنباط کنید.
    املانویسی درست
  • او در درک آنچه دیگران می‌گویند مشکل دارد
  • مشکل در سازماندهی زبان نوشتاری و گفتاری
  • تأخیر در توانایی صحبت کردن
  • مشکل در بیان افکار یا احساسات
  • مشکل در یادگیری کلمات جدید (واژگان) چه هنگام خواندن یا گوش دادن
  • مشکل در یادگیری زبان‌های خارجی
  • مشکل در یادگیری آهنگ‌ها و قافیه‌ها
  • سرعت پایین خواندن، بی‌صدا و با صدای بلند
  • زمان خواندن طولانی را دوست ندارد
  • مشکل در درک سؤالات و دستورالعمل‌های زیر:
  • املای ضعیف
  • مشکلات در به خاطر سپردن اعداد به ترتیب (به‌عنوان مثال، شماره تلفن، آدرس)
  • در تشخیص چپ از راست مشکل دارد

نوشتاری (Dysgraphia)

نوشتاری (Dysgraphia)

کودکی که در نوشتن مشکل دارد یا دستخطش بسیار ضعیف است و از حد خود فراتر نمی‌رود، ممکن است در نوشتن دچار مشکل شود.

این اختلال ممکن است باعث شود که کودک در هنگام در دست گرفتن خودکار یا مداد، دچار تنش شود.

نوشتن، به مهارت‌های بصری، حرکتی و پردازش اطلاعات پیچیده نیاز دارد.

علائم مشکلات یادگیری در بیان نوشتاری ممکن است منجر به مواردی شود.

  • بیزاری شدید از نوشتن و یا نقاشی
  • مشکلات گرامری
  • مشکل در نوشتن ایده‌ها
  • از دست دادن انرژی یا علاقه به‌محض شروع نوشتن
  • مشکل در نوشتن ایده‌ها در یک دنباله منطقی
  • هنگام تایپ، کلمات را با صدای بلند می‌گوید
  • هنگام نوشتن جمله، کلمات را ناقص می‌گزارد یا حذف می‌کند
  • تایپ آهسته و پرزحمت.
  • دست خطی که خواندن آن سخت است.
  • مشکل در نوشتن ایده‌ها.
  • ساختار ضعیف یا درک متن نوشته‌شده دشوار است.
  • مشکل در املا، دستور زبان و نقطه‌گذاری.

مفاهیم محاسباتی (Dyscalculia)

مفاهیم محاسباتی (Dyscalculia)

علائم مشکلات یادگیری این اختلال، شامل مشکلات درک مفاهیم اساسی حسابی مانند کسرها، خطوط عددی، جمع و تفریق است.

اختلال یادگیری ریاضی، ممکن است در مهارت‌های زیر مشکلاتی را ایجاد کند:

  • نحوه کار اعداد را درک نمی‌کند.
  • عملیات حسابی پایه را به خاطر نمی‌سپارد.
  • استفاده از نمادهای ریاضی.
  • مشکلات کلمه را درک کنید.
  • سازماندهی و ثبت اطلاعات در حین حل یک مسئله ریاضی.
  • مشکل در مسائل ریاضی
  • مشکل ایجاد تغییر در معاملات نقدی
  • نظم نداشتن در قرار دادن مسائل ریاضی روی کاغذ
  • مشکل در حل یک مسئله با دنباله منطقی
  • مشکل در درک زمان‌بندی رویدادها
  • مشکل در توصیف عملیات حسابی
  • مشکلات شمارش اعداد

اختلالات یادگیری: علائم و نحوه کمک را بشناسید

اختلالات یادگیری: علائم و نحوه کمک را بشناسید

اختلالات یادگیری می‌تواند خواندن، نوشتن یا انجام ریاضیات ساده را برای کودک دشوار کند. علائم و کارهایی که می‌توانید انجام دهید را درک کنید.

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، مدت‌ها قبل از اینکه این مشکلات تشخیص داده شوند، در مدرسه حضور پیدا می‌کنند.

این موضوع می‌تواند بر عزت نفس و انگیزه کودک تأثیر منفی بگذارد.

بدانید که چگونه علائم مشکلات یادگیری را تشخیص دهید، و چه کاری می‌توانید برای کمک به فرزندتان انجام دهید.

بررسی مفهوم اختلالات یادگیری

ناتوانی یادگیری یک بیماری عصبی است که بر توانایی مغز برای ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارد.

هر نوع اختلال ممکن است با دیگری وجود داشته باشد.

توجه: اختلالات یادگیری شامل ناشی از بیماری جسمی یا روانی، وضعیت اقتصادی یا پیشینه فرهنگی نیست. همچنین نشان‌دهنده ضعیف یا تنبل بودن کودک هم نیست.

ناتوانی یادگیری تعریف‌شده به معنای اختلال در یک یا چند فرایند روان‌شناختی اساسی درگیر در درک یا استفاده از زبان، گفتاری یا نوشتاری است.

که ممکن است خود را در توانایی ناقص گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، املا یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد.

این اصطلاح شامل شرایطی مانند اختلال شناختی، آسیب مغزی، حداقل اختلال مغزی، نارساخوانی و آفازی رشدی است.

علائم مشکلات یادگیری یک مشکل پردازش اطلاعات است، که فرد را از یادگیری یک مهارت و استفاده مؤثر از آن باز می‌دارد.

اختلالات یادگیری عموماً بر افرادی با هوش متوسط یا بالاتر تأثیر می‌گذارد.

درنتیجه، این اختلال به‌صورت شکافی بین مهارت‌های مورد انتظار بر اساس سن و هوش و عملکرد تحصیلی ظاهر می‌شود.

اختلالات رایج یادگیری بر توانایی‌های کودک در خواندن، بیان نوشتاری، ریاضیات یا مهارت‌های غیرکلامی تأثیر می‌گذارد.

برخی از این علائم مشکلات یادگیری را می‌توان در تمام کودکان، در دوره‌ای از رشد آنها مشاهده کرد.

بااین‌حال، فردی که دارای علائم مشکلات یادگیری است، یا ترکیبی از این علائم را دارد، که با افزایش سن از بین نمی‌رود.

بررسی مفهوم اختلالات یادگیری

شایع‌ترین علائم مشکلات یادگیری :

  • فاصله توجه کوتاه
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها
  • ناتوانی در تشخیص بین حروف، اعداد یا صداها
  • اختلال در خواندن و یا توانایی نوشتن
  • مشکلات هماهنگی چشم و دست یا هماهنگی ضعیف
  • هرج‌ومرج و سایر مشکلات حسی

سایر ویژگی‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد:

  • روزبه‌روز متفاوت عمل می‌کند.
  • در بسیاری از موارد پاسخ نامناسب می‌دهد.
  • تکانشی و بی‌قراری.
  • یک چیز می‌گوید، اما معنای دیگری دارد.
  • به خوبی با تغییر سازگار نمی‌شود.
  • مشکل در گوش دادن و به خاطر سپردن.
  • مشکل در تلفظ کلمات.
  • حروف را در یک دنباله نادرست قرار می‌دهد.
  • مشکل در درک کلمات یا مفاهیم.
  • تأخیر در رشد گفتار و گفتار نابالغ.

علائم مشکلات یادگیری در مهارت‌های غیرکلامی

علائم مشکلات یادگیری در مهارت‌های غیرکلامی

به نظر والدین، کودک مبتلا به علائم مشکلات یادگیری در مهارت‌های غیرکلامی، در اوایل دوران کودکی مهارت‌های زبانی پایه و مهارت‌های قوی خوبی دارد.

اما در زمانی که نیاز به استفاده از مهارت‌های غیرکلامی هست، اختلالات او بروز پیدا می‌کند.

کودک مبتلا به علائم مشکلات یادگیری در مهارت‌های غیرکلامی، ممکن است با مهارت‌های زیر مشکل داشته باشد:

  • تفسیر حالات چهره و نشانه‌های غیرکلامی در تعاملات اجتماعی
  • استفاده از زبان در موقعیت‌های اجتماعی
  • هماهنگی فیزیکی
    مهارت‌های حرکتی ظریف، مانند نوشتن
  • توجه، برنامه‌ریزی و سازماندهی
  • سطح بالایی از درک مطلب یا بیان نوشتاری، که معمولاً در اواخر دبستان دیده می‌شود

چه چیزی باعث اختلالات یادگیری می‌شود؟

مواردی که ممکن است بر ایجاد علائم مشکلات یادگیری تأثیر بگذارند، عبارت‌اند از:

  • سابقه خانوادگی و ژنتیک یا سابقه خانوادگی اختلالات یادگیری، خطر ابتلای کودک به این اختلال را افزایش می‌دهد.
  • خطرات دوران بارداری و نوزادی اختلال رشد در رحم (محدودیت شدید رشد داخل رحمی)، قرار گرفتن در معرض الکل یا مواد مخدر قبل از تولد، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد، همگی با اختلالات یادگیری مرتبط هستند.
  • ضربه روانی تروما یا سوءاستفاده در اوایل کودکی، که ممکن است بر رشد مغز تأثیر بگذارد و خطر اختلالات یادگیری را افزایش دهد.
  • ضربه فیزیکی آسیب‌های سر یا عفونت‌های سیستم عصبی، که ممکن است در ایجاد اختلالات یادگیری نقش داشته باشد.
  • قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از سموم، مانند سرب، با افزایش خطر اختلالات یادگیری مرتبط است.

جستجوی کمک برای اختلالات یادگیری

جستجوی کمک برای اختلالات یادگیری

پیشگیری زودهنگام ضروری است. زیرا مشکل می‌تواند چند برابر شود. کودکی که در دبستان جمع را نمی‌آموزد، نمی‌تواند در دبیرستان به جبر بپردازد.

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری همچنین؛ اضطراب عملکرد، افسردگی، عزت‌نفس پایین و خستگی مزمن یا از دست دادن انگیزه را تجربه کنند.

برخی از کودکان ممکن است حواسشان را از مباحثی که در مدرسه باید یاد بگیرند، منحرف می‌کنند.

در صورت وجود نگرانی در مورد مشکلات یادگیری، معلم، والدین، سرپرست، پزشک یا سایر متخصصان کودک می‌توانند درخواست ارزیابی کنند.

کودک شما احتمالاً ابتدا آزمایشاتی برای رد علائم مشکلات یادگیری بینایی یا شنوایی یا سایر شرایط پزشکی انجام می‌دهد.

اغلب، یک کودک یک سری آزمایشات را انجام می‌دهد که توسط تیمی از متخصصان، ازجمله روانشناس، معلم آموزش ویژه، کار درمانگر، مددکار اجتماعی یا پرستار انجام می‌شود.

شناسایی علائم مشکلات یادگیری و نیاز به خدمات بر اساس نمرات آزمون، مشاهدات معلم، نظرات والدین و بررسی عملکرد تحصیلی است.

تشخیص اضطراب شدید یا اختلال کمبود توجه با بیش فعالی نیز ممکن است مرتبط باشد. این شرایط می‌تواند به تأخیر در رشد مهارت‌های تحصیلی کمک کند.

گزینه‌های درمان

گزینه‌های درمان

اگر فرزند شما اختلال یادگیری دارد، پزشک یا مدرسه کودک شما ممکن است توصیه کند:

  • کمک یک متخصص خواندن، معلم ریاضی یا سایر متخصصان آموزش‌دیده می‌توانند، تکنیک‌هایی را برای بهبود مهارت‌های تحصیلی، سازمانی و مطالعه به فرزند شما آموزش دهند.
  • برنامه آموزش فردی. برخی مدارس خصوصی ارائه‌دهنده یک برنامه آموزشی فردی، برای دانش‌آموزانی هستند که معیارهای خاصی را برای اختلال یادگیری دارند.
  • درمان روان‌پزشکی. برخی از کودکان از درمان نتیجه می‌گیرند. کاردرمانی ممکن است مهارت‌های حرکتی کودکی را که مشکل نوشتن دارد بهبود بخشد. یک گفتار درمانگر و زبان درمانگر می‌تواند به مقابله با مهارت‌های زبانی کمک کند.
  • دارو. پزشک کودک شما ممکن است داروهایی را برای مقابله با افسردگی یا اضطراب شدید توصیه کند. داروهای مورداستفاده برای درمان علائم مشکلات یادگیری، ممکن است توانایی کودک را برای تمرکز در مدرسه بهبود بخشد.
  • طب مکمل و جایگزین. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی درمان‌های جایگزین، مانند تغییرات رژیم غذایی، استفاده از ویتامین‌ها، ورزش‌های چشمی، نوروفیدبک و استفاده از دستگاه‌های تکنولوژیکی موردنیاز است.

برنامه درمانی فرزند شما احتمالاً در طول زمان تغییر خواهد کرد.

اگر فرزند شما پیشرفت نمی‌کند، می‌توانید به دنبال خدمات بیشتری باشید یا درخواست بررسی با یک مشاوره حرفه‌ای داشته باشید.

در مجموعه قاصدک دانش شما می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناس «خانم کاظمی» برای بررسی و رفع علائم مشکلات یادگیری کودکان، کمک بگیرید.

درعین‌حال، به فرزندتان کمک کنید تا نیاز به هرگونه خدمات موردنیاز را به زبان ساده درک کند و اینکه چگونه می‌توانید به او کمک کند.

همچنین روی نقاط قوت فرزندتان تمرکز کنید. فرزندتان را تشویق کنید که به دنبال علایقی برود که به او اعتمادبه‌نفس می‌دهد.

این مداخلات با هم می‌توانند مهارت‌های کودک شما را بهبود بخشند.

به او کمک کنند تا راهبردهای مقابله‌ای را توسعه دهند و از نقاط قوت خود برای بهبود یادگیری در مدرسه و خارج از مدرسه استفاده کنند.

چه مواردی جزء علائم مشکلات یادگیری نیستند؟

چه مواردی جزء علائم مشکلات یادگیری نیستند؟

برخی از کودکان به‌عنوان دانش‌آموزان دیرآموز شروع می‌کنند، اما درنهایت قادر به یادگیری و انجام مطالعات و سایر فعالیت‌های خود هستند.

برخی از کودکان ممکن است علاقه‌ای به انواع خاصی از یادگیری (یادگیری یک زبان جدید، یک فعالیت یا مهارت خاص، یا یک موضوع تحصیلی) نداشته باشند.

یا ممکن است علاقه‌ای به ورزش یا سایر فعالیت‌های خارج از منزل نداشته باشند. این ویژگی‌ها نشان‌دهنده علایق کودک است و نشان‌دهنده ناتوانی یادگیری نیست.

چه چیزی باعث مشکلات یادگیری می‌شود؟

چه چیزی باعث مشکلات یادگیری می‌شود؟

کارشناسان می‌گویند که هیچ دلیل خاصی برای مشکلات یادگیری وجود ندارد. بااین‌حال، عواملی وجود دارد که می‌تواند باعث علائم مشکلات یادگیری شود:

1- وراثت: مشاهده‌شده است که کودکی که والدینش مشکلات یادگیری دارند، احتمالاً به همین اختلال مبتلا می‌شود.

2- بیماری حین و بعد از زایمان: بیماری یا آسیب در حین زایمان یا بعد از آن می‌تواند باعث اختلالات یادگیری شود. عوامل احتمالی دیگر می‌تواند مصرف مواد مخدر یا الکل در دوران بارداری، ضربه‌های فیزیکی، رشد ضعیف در رحم، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس یا طولانی‌مدت باشد.

3- استرس دوران کودکی: یک رویداد استرس‌زا پس از تولد، مانند درجه حرارت بالا، ضربه به سر، یا تغذیه نامناسب.

4- اختلالات رفتاری: کودکان دارای علائم مشکلات یادگیری بیشتر از حد متوسط در معرض خطر مشکلات توجه یا اختلالات رفتاری مخرب هستند. تا 25 درصد از کودکان مبتلا به اختلال خواندن نیز ADHD دارند. برعکس، تخمین زده می‌شود که بین 15 تا 30 درصد از کودکان مبتلا به ADHD دارای اختلال یادگیری هستند.

علائم مشکلات یادگیری چگونه رخ می‌دهد؟

علائم مشکلات یادگیری چگونه رخ می‌دهد؟

در رشد فیزیولوژیکی طبیعی، انتظار می‌رود کودک مجموعه خاصی از مهارت‌های شناختی و حرکتی اولیه را به دست آورد.

هرگونه تأخیر یا شکاف قابل‌توجهی در این پیشرفت، می‌تواند نشانه‌ای از ناتوانی یادگیری باشد.

قبل از تشخیص بیماری، باید یک سری آزمایش‌ها و ارزیابی‌های کاملاً تحقیقاتی و اثبات‌شده انجام شود.

علائم مشکلات یادگیری ممکن است در هر مرحله از کودکی، کمی متفاوت باشد.

پیش‌دبستانی:

ممکن است کودک در دوره پیش‌دبستانی با برخی از مشکلات زیر مواجه شود.

  • مهارت‌های گفتاری را در سنین معمولی (15 تا 18 ماهگی) در زمانی که کودکان معمولاً تکلم می‌کنند
  • تلفظ کلمات ساده
  • حروف و کلمات را نشناسد
  • اعداد، قافیه‌ها و آهنگ‌ها را یاد نگیرد
  • روی کارها تمرکز نکند
  • قوانین و دستورالعمل‌ها را دنبال نکند
  • استفاده از مهارت‌های حرکتی ظریف/درشت برای انجام وظایف فیزیکی.

دبستان:

کودک ممکن است در موارد زیر مشکل داشته باشد:

  • حروف و صداها را به هم متصل نمی‌کند.
  • بین کلمات مشابه یا کلمات قافیه تفاوت را متوجه نمی‌شود.
  • دقیق نمی‌خواند، یا املای خوب نمی‌نویسد.
  • بین راست و چپ در ریاضی تمایز قائل نمی‌شود، مثلاً 25 را با 52، “b” را با “d”، “run” را با “no”، “w” را با “5” اشتباه می‌گیرد.
  • حروف الفبا را نمی‌شناسد
  • استفاده از نمادهای ریاضی صحیح برای حل مسائل ریاضی
  • اعداد یا حقایق را به خاطر نمی‌سپارد
  • به مهارت جدید علاقه‌ای ندارد
  • اشعار یا حتی یک بیت شعر را حفظ نمی‌کند
  • مفهوم زمان را درک نمی‌کند
  • هماهنگی دست و چشم، ناتوانی در اندازه‌گیری مسافت یا سرعت، که منجر به تصادف می‌شود و یا کارهایی که شامل مهارت‌های حرکتی ظریف است.
  • اموال خصوصی مانند لوازم‌التحریر را مراقبت نمی‌کند
  • ضعف در املای کلمات، استفاده از پیشوندها، پسوندها
  • خواندن با صدای بلند، نوشتن تکالیف و حل مسائل کلمه‌ای در ریاضی
  • دست خط (بهتر است کودک قلم را محکم بگیرد)
  • حافظه ضعیف در به خاطر سپردن حقایق و خاطرات
  • زبان بدن و حالات چهره را درک کنید
  • واکنش‌های عاطفی مناسب را در محیط یادگیری نشان نمی‌دهد (کودک ممکن است به شیوه‌ای پرخاشگرانه یا سرکش عمل کند و با افزایش احساسات واکنش نشان دهد)

مشکلات یادگیری چگونه تعریف می‌شوند؟

مشکلات یادگیری چگونه تعریف می‌شوند؟

شناسایی ناتوانی‌های یادگیری یک فرآیند پیچیده است.

اولین قدم این است که مشکلات بینایی، شنوایی و رشدی را که می‌توانند ناتوانی یادگیری را تحت‌الشعاع قرار دهند، کنار بگذارید.

پس از کنار گذاشتن این موارد، علائم مشکلات یادگیری با استفاده از یک ارزیابی روان‌شناختی، که شامل آزمون پیشرفت تحصیلی همراه با سنجش توانایی فکری است، تعیین می‌شود.

این آزمون به تعیین اینکه آیا تفاوت قابل‌توجهی بین توانایی کودک برای انجام تست (IQ) و پیشرفت تحصیلی کودک (عملکرد مدرسه) وجود دارد یا خیر، کمک می‌کند.

گزینه‌های درمان و پشتیبانی برای ناتوانی‌های یادگیری چیست؟

با حمایت به‌موقع، کودکان دارای ناتوانی یادگیری می‌توانند در مدرسه موفق باشند.

والدین و معلمان اولین کسانی هستند که متوجه می‌شوند کودک در خواندن، نوشتن یا یادگیری مشکل دارد.

اگر فکر می‌کنید فرزندتان ممکن است ناتوانی یادگیری داشته باشد، برای برنامه درمانی موردنیاز از یک متخصص سلامت روان یا سایر متخصصان آموزش‌دیده کمک بگیرید.

توجه: تشخیص زودهنگام می‌تواند به کودک کمک کند تا در مدرسه اعتماد به نفس خوبی داشته باشد. نادیده گرفتن این شرایط ممکن است بر توانایی کودک برای مقابله با این بیماری تأثیر بگذارد.

والدین و متخصصان باید اهدافی را تعیین کنند و ارزیابی کنند که آیا کودک با سبک مداخله و حمایت انتخابی در حال بهبود است یا خیر.

اگر این‌طور نیست، می‌توان روش‌های جایگزین برای کمک به کودک یا دانش‌آموز را انتخاب کرد.

کارشناسان چه رویکردی را برای درمان مشکلات یادگیری ارائه می‌دهند؟

کارشناسان چه رویکردی را برای درمان مشکلات یادگیری ارائه می‌دهند؟

دشواری یادگیری پس از یک سری آزمایشات انجام‌شده توسط تیمی از متخصصان مشخص می‌شود.

متخصصان زیر ممکن است برای کمک به تشخیص و درمان مشکل کودک با یکدیگر همکاری کنند.

1- روانشناس بالینی (ترجیحاً روانشناس متخصص در زمینه آموزش) یک تست هوش خاص را انجام می‌دهد تا مشخص کند، که آیا عملکرد فکری کودک طبیعی است یا خیر. این به عملکرد ذهنی مرزی و عقب‌ماندگی ذهنی متوسط مربوط هست، که هر دو ممکن است بر عملکرد تحصیلی تأثیر بگذارند.

2- مربی ویژه با انجام آزمون‌های آموزشی استاندارد، پیشرفت تحصیلی کودک را ارزیابی می‌کند تا عملکرد کودک را در زمینه‌هایی مانند: خواندن و نوشتاری و ریاضی، ارزیابی کند.

3- مشاور به درک رفتار کمک می‌کند و هرگونه مشکل رفتاری، هر مشکلی که ممکن است به دلیل محیط نامناسب خانه یا مدرسه وجود داشته باشد یا هر مشکل عاطفی که ممکن است دلیل عملکرد ضعیف کودک در مدرسه باشد را بررسی می‌کند.

4- متخصص اطفال/ متخصص مغز و اعصاب اطفال: اگر مشکوک به ناتوانی یادگیری باشد، پزشک اطفال باید عملکرد کودک را در مدرسه جویا شود و والدین را راهنمایی کند تا یک ارزیابی روانی آموزشی از کودک انجام دهند. متخصص اطفال همچنین ممکن است به والدین و معلم کلاس در مورد مزایای آموزش اصلاحی توصیه کند.

5 یک متخصص مغز و اعصاب اطفال یک تاریخچه بالینی دقیق را ثبت می‌کند و یک معاینه فیزیکی کامل برای شرایط پزشکی کودک مانند، کم‌کاری تیروئید و مسمومیت مزمن با سرب انجام می‌دهد. همچنینی بررسی اختلالات عصبی مانند فلج مغزی، بیماری ویلسون و اختلال نقص توجه و البته بیش فعالی.

6- روان‌پزشک کودک: بررسی می‌کند که آیا علائم ADHD در او وجود دارد؟ زیرا ممکن است با هر نوع ناتوانی یادگیری همراه باشد. روان‌پزشک همچنین علائم مشکلات یادگیری دیگری را که ممکن است دلیل عملکرد ضعیف تحصیلی باشد بررسی می‌کند.

نتیجه‌گیری علائم اختلالات یا ناتوانی در یادگیری

نتیجه‌گیری علائم اختلالات یا ناتوانی در یادگیری

به‌صورت کلی فرزند شما ممکن است علائم مشکلات یادگیری داشته باشد. که باید برای رفع تمام این مشکلات اقدامات مهمی را انجام دهید.

  • در مهارت‌های خواندن، املا، نوشتن، یا ریاضی در سطوح سنی و پایه مورد انتظار یا نزدیک به آن مهارت ندارد.
  • در درک و پیروی از دستورالعمل‌ها مشکل دارد.
  • او در به خاطر سپردن چیزی که کسی به او گفته است مشکل دارد.
  • عدم هماهنگی در راه رفتن، ورزش یا مهارت‌هایی مانند در دست گرفتن مداد.
  • تکالیف، کتاب‌های درسی یا موارد دیگر را به‌راحتی گم می‌کند، یا از دست بدهید.
  • او در درک مفهوم زمان مشکل دارد.
  • در برابر انجام تکالیف یا فعالیت‌هایی که شامل خواندن، نوشتن یا ریاضی است مقاومت می‌کند یا به‌طورکلی، قادر به انجام تکالیف بدون کمک نیست.
  • اقدام یا نشان دادن لجبازی، یا واکنش‌های هیجانی بیش‌ازحد در مدرسه یا در حین انجام فعالیت‌های تحصیلی، مانند تکالیف یا خواندن.

اگر احساس می‌کنید که در مورد علائم مشکلات یادگیری موضوع نیاز به مشاوره دارید و باید هرچه سریع‌تر تمام اختلالات یادگیری کودک شما برطرف شود، می‌توانید از مشاوره رایگان مجموعه قاصدک دانش کمک بگیرید.

دیدگاه کاربران (0)