دوره آموزشی پویش خواندن

  • شنبه 1 آذر 1404
  • 14
  • 0
  • 0.0
توضیحات دوره

با کمک دوره پویش خواندن و شناسایی و درمان زودهنگام اختلالات خواندن فرزندانتان، بر مشکلات آن‌ها در سنین کودکی غلبه کنید و مهارت‌های آن‌ها را تقویت کنید.

پارسال ماه مهر، یک روز بعد از مدرسه دخترم مهشید، نوبت دکتر دندان‌پزشکی داشتم، رفتم دنبال مهشید تا باهم به مطب برویم. حدود نیم ساعتی زودتر رسیدیم و باید منتظر می موندیم تا نوبت ویزیت من بشه.

حوصله دخترم مهشید سر رفته بود، پارسال مهشید کلاس دوم ابتدایی بود، بهش گفتم بیا یک بازی بکنیم، کتاب فارسیت را بازکن و هر درسی را که بیشتر دوست داری، برای من روخوانی کن.

براش تعریف کردم که یکی از سرگرمی‌های دوران دبستان من و دخترعمویم این بود که باید از روی کتاب بدون غلط می خوندیم و هرکس هرجایی را اشتباه می خوند، نوبت نفر بعدی می‌شد.

اولش مهشید گفت: نه خوب نیست، اما من اصرار کردم و گفتم یک‌بار این بازی را امتحان کنیم. دخترم این بار قبول کرد.

کتابش را باز کرد، درس دوم را آورد، بهش گفتم خب منتظرم اول شما بخونی، هرجایی اشتباه خوندی من باید بخونم.

شروع به خواندن کرد، هنوز 2 کلمه نخونده بود که مکث کرد، نمی دونست کلمه بعدی را چطور بخونه. بهش گفتم اشکال نداره هول شدی.

ادامه بده، اما متوجه شدم که دخترم واقعاً نحوه خواندن کلمات را فراموش می کنه. وقتی دیدم این بازی نه‌تنها برای دخترم جذاب نیست، حتی داره اذیتش می کنه، بهش گفتم منم این بازی را نمی خوام انجام بدم، اما حسابی فکرم را مشغول کرده بود.

بالاخره نوبتم شد، وقتی من زیر دست دکتر دندان‌پزشک بودم، مهشید با یکی از بچه‌ها تو مطب مشغول صحبت شده بود.

وقتی به خونه رسیدیم، نمی دونستم چه‌کار کنم، با کی صحبت کنم، یک‌مرتبه به فکرم رسید که تو اینترنت یک جستجویی انجام بدهم، که آیا این مشکل روخوانی برای بچه‌های کلاس دوم شایع هست؟

چشمم خورد به یک مقاله‌ای با عنوان اختلالات یادگیری کودکان، مقاله را باز کردم و خوندم.

تو مقاله نوشته بود که برخی از دانش‌آموزان به دلایل مختلف ممکن است دچار ناتوانی در خواندن، نوشتن و.. بشوند.

زیر مقاله شماره تلفن یک مشاور و درمانگر اختلالات یادگیری کودکان نوشته شده بود، نوبت گرفتم و همراه با دخترم به درمانگر مراجعه کردیم.

درمانگر بعد از شنیدن صحبت‌های من و انجام یک سری تمرینات، اختلال یادگیری دخترم را تشخیص داد.

با کمک تمرینات و آموزش‌های عالی درمانگر، مشکل خواندن دخترم بعد از 2 ماه برطرف شد.

الان دخترم می تونه راحت از روی کتاب بخونه و مطالب را درک کنه و من خوشحالم که زود اقدام کردم.

چگونه می‌توان زودتر مشکلات خواندن دانش‌آموز را تشخیص داد؟

نکته کلیدی این است که والدین و معلمان از وضعیت دانش‌آموز یا فرزندشان آگاه باشند و در صورت مشکوک شدن به مشکل، فوراً اقدام کنند.

والدین و معلمان لزوماً نمی‌توانند روی تشخیص رسمی به‌عنوان تنها نشانه، حساب کنند.

مشکلات خواندن به‌صورت پیوسته رخ می‌دهد، به این معنی که طیف گسترده‌ای از دانش‌آموزان وجود دارند که مشکلات خواندن را تجربه می‌کنند.

دانش‌آموزانی هستند که با ناتوانی مرتبط با خواندن تشخیص داده می‌شوند، اما حتی گروه بزرگ‌تری از دانش‌آموزان (بدون تشخیص) وجود دارند که هنوز به کمک نیاز دارند.

هنگامی‌که دانش‌آموزی در خواندن مشکل دارد، نکته کلیدی این است:

• ماهیت و منبع اختلال یادگیری دانش‌آموز را به‌درستی تعیین کنید

• برای رفع مشکلات و افزایش سطح مهارت، دستورالعمل‌های هدفمند ارائه دهید

• نقاط ضعف دانش‌آموز را در نظر بگیرید و بر روی نقاط قوت او کارکنید.

6 درصد دانش‌آموزان جهان، در خواندن مشکل‌دارند.

خبر خوب این است که بیش از 90 تا 95 درصد از دانش‌آموزان مبتلا به اختلال خواندن، در صورت دریافت درمان مناسب در سنین پایین، بر مشکلات خود غلبه می‌کنند.

ملاک‌های تشخیص اختلالات خواندن دانش‌آموز چیست؟

• این دانش‌آموزان در خواندن سرعت مناسبی ندارند
• با مکث می‌خوانند
• کلمات را سرسری می‌خوانند
• کلمات را اضافه یا کم می‌کنند
• کلمات و جملات را درست نمی‌خوانند
• درک مطلب خوبی ندارند

سرفصل‌های دوره پویش خواندن

• واج‌شناسی
• ترکیب
• کلمه خوانی
• جمله خوانی
• درک مطلب

تمام مراحل ذکرشده، همراه تمرین‌های حافظه و دقت، گام‌به‌گام تدریس و تمرین می‌شود.

روش آموزش دوره پویش خواندن چگونه است؟

دوره آموزشی پویش خواندن برای 2 ماه طراحی شده است.

در این در دوره، زهرا کاظمی، مدرس دوره ابتدا طی یک جلسه مشاوره 45 دقیقه‌ای، با مادر دانش‌آموز یا معلمی که می‌خواهد برای دانش‌آموز خود شرکت کند، مصاحبه انجام می‌دهد، تا وضعیت خواندن و حافظه دانش‌آموز را بررسی کند.

در این دوره برای دانش‌آموز 2 روز در هفته در واتس اپ کلاس برگزار می‌شود، فیلم‌های آموزشی از طریق واتس اپ ارسال می‌شوند، تمرین‌هایی به دانش‌آموز داده می‌شود که آن‌ها را انجام دهد و برای مدرس در واتس اپ ارسال کند.

مجموعه کاربرگ هایی نیز برای این دوره در نظر گرفته شده است که دانش‌آموز باید 2 روز در هفته آن‌ها را انجام دهد و در گروه واتس اپ به مدرس اعلام کند که آن‌ها را انجام داده است.

درواقع این دوره آموزشی به شکل یک کلاس نیمه‌خصوصی برگزار می‌شود. با دانش‌آموز تمرین می‌شود تا خواندن او روان شود.

دوره پویش خواندن برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره مخصوص دانش‌آموزان دوم تا ششم ابتدایی است که حروف الفبا را در مدرسه یاد گرفته‌اند و ترکیب‌ها را تا حدودی بلد هستند، اما در خواندن سرعت مناسبی ندارند.

اگر اختلال یادگیری در خواندن برطرف نشود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

دانش‌آموزان به‌طور متفاوت و با سرعت‌های متفاوت یاد می‌گیرند.

همه دانش‌آموزان به یک‌شکل یا با سرعت یکسان رشد نمی‌کنند، اما بیشتر دانش‌آموزان با سرعت ثابتی رشد می‌کنند.

آن‌ها در پایان کلاس سوم باید بتوانند نوشته‌ها را روان و با درک مطلب بخوانند.

مهم است که دانش‌آموز در یادگیری نحوه خواندن، خیلی عقب نماند.

مشکلات خواندن زمانی بهتر برطرف می‌شود که در دوران دبستان برای درمان آن، اقداماتی صورت بگیرد.

اگر اختلال خواندن فرزند شما حل نشود، در بقیه درس‌ها مثل درس ریاضی و علوم هم با مشکل مواجه می‌شود.

شما نمی‌توانید به‌زور یا با تشویق و دادن جایزه، فرزند خود را وادار به یادگیری کنید.

اگر مشکل یادگیری دانش‌آموز شما حل نشود، دچار یاس و دل‌زدگی می‌شود، دوست ندارد به مدرسه برود و کم‌کم اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و تبدیل به کودکی ضعیف و بدون عزت‌نفس می‌شود.

سرفصل‌های دوره
  • معرفی

  • برنامه ی هفتگی

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین هفتم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین هفتم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین هفتم

  • تمرین هشتم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین هفتم

  • تمرین هشتم

  • تمرین نهم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین هفتم

  • تمرین هشتم

  • تمرین نهم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین هفتم

  • تمرین هشتم

  • تمرین نهم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین هفتم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین هفتم

  • تمرین هشتم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین هفتم

  • تمرین هشتم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین هفتم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین ششم

  • تمرین هفتم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

  • تمرین اول

  • تمرین دوم

  • تمرین سوم

  • تمرین چهارم

  • تمرین پنجم

دیدگاه کاربران (0)
13٬500٬000تومان
  • 0ویدیو
  • 0فایل
  • 129:10دقیقه
اطلاعات کلی دوره
  • مدرس زهرا کاظمی
  • تعداد درس‌ها 26 درس
  • پشتیبانی مدرس دارد
  • دسته بندی خواندن
  • سطح دوره 1